Sök:

Sökresultat:

41 Uppsatser om Kotlers marknadsmix - Sida 1 av 3

Marknadsföring av folkbibliotek i teori och praktik ? En studie av marknadsföringsarbetet på två folkbibliotek

The competition for people´s attention becomes harder and harder. If the libraries want to continue to attract visitors it´s important that their business is promoted. The purpose of this thesis is to in-vestigate how two public libraries work with marketing. The study is based on a marketing model, introduced by Philip Kotler and further developed by Eileen Elliott de Sáez. Kotler believes that marketing is a social process and that everything can be promoted.

Vad styr ett second hand- köp? - en undersökning om hur de fyra P:na påverkar butikerna Myrorna och Beyond Retr

?Det finns en chans att man hittar ett unikt plagg som ingen annan har.?(Kommentar från undersökningen)Idag används second hand kläder flitigt av trendsättare och kändisar och är ofta ett återkommande tema i modetidningar och styling jobb. Kända personer som skådespelerskan Josephine Bornebusch och artisten Agnes Carlsson förespråkar second hand och har alla second hand- kläder i sina garderober. Två detaljhandelsföretag som är välkända inom second hand- branschen är företagen Myrorna och Beyond Retro. Trots att de är verksamma inom samma bransch, andrahandskläder, har de enligt oss fokuserat på olika element som gör dem konkurrenskraftiga.

Förändring av förpackning som utökning av marknadsmixen : En studie av fem snabbrörliga konsumentvaror inom livsmedelsbranschen

Denna uppsats behandlar förändring av förpackning som en möjlig utökning av produktkategorin i Kotler & Kellers utvidgade marknadsmix. I marknadsmixen behandlas förpackningen som statisk under en varas livstid och studiens syfte var att se om förpackningsförändringar istället bör ske vid flertalet tillfällen. Genom existerande litteratur identifierades tre centrala begrepp som ansågs betydelsefulla för studien; förpackning, förändring av förpackning och differentiering. Fem olika företag med snabbrörliga konsumentvaror inom livsmedelsbranschen intervjuades om varför förändringarna sker. Företagen valdes efter ett antal grundkriterier och ett av dessa var att de skulle ha genomfört förändring av förpackning under de senaste fem åren.

Does smell sell? : - Vad innebär luktsinnet för vårt köpbeteende?

Uppsatsen syftar till att skapa en ökad förståelse i hur dofter påverkar konsumenters köpbeteende med forskningsfrågan: på vilket sätt kan dofter påverka konsumentens köpbeteende och hur kan doftens betydelse appliceras på Kotlers teori? För att kunna besvara våra frågor har Kotlers teori konsumentens köpbeteende använts. Teorin består av fyra olika faktorer: kulturella, sociala, personliga och psykologiska. Som analysverktyg har forskningsartiklar från internationellt erkända undersökningar används som tagit upp doftens inverkan på konsumenternas köpbeteende. TV-reklam, radio och tidningar har visat sig vara väldigt dyra och kanske inte fullt så framgångsrika som man tidigare trott.

Shop-in-shop som positioneringsverktyg i dagligvaruhandeln

Syfte: Syftet är att göra en studie av shop-in-shop-konceptet inom dagligvaruhandeln, och att se om konceptet påverkar positioneringen. Metod: En explorativ fallstudie, kvalitativa intervjuer och besök i butikerna ligger som grund för den empiriska datan, analysen och resultatet. Teoretiskt perspektiv: För att utforska shop-in-shop-konceptet, och analysera hur det påverkar Coop Extra har vi använt teorier om marknadsmixen och positionering med; plats, produkt, pris, påverkan och service som grundstenar. De aktuella teorierna har hämtats från vetenskapliga artiklar och litteratur inom respektive ämnesområde. Empiri: Våra studieobjekt omfattar Coop Extra Kävlinge och Coop Extra Värnhem, samt de inhyrda butikerna Ingelsta Kalkon och Nina Fisk.

Prissättning i dataserviceföretag

Syfte: Anledningen till att jag valde att skriva om prissättning i just dataserviceföretag är att jag har arbetat i den branschen. Jag såg då tydliga brister i företaget jag arbetade i. Jag vill ge företag som dessa ett verktyg för att skapa en allmän förståelse för prissättning och jag gör detta genom att skapa en modell.Metod: Jag använder ett hermeneutiskt synsätt med kvalitativa intervjuer. Jag använder både primärdata och sekundärdata för att skapa modellen och utföra analysen av företagen. Detta redovisar jag på ett logiskt sätt i kronologisk ordning allt eftersom arbetet fortskrider.Resultat & slutsats: Resultatet av mitt arbete är en modell som kan användas av mindre dataserviceföretag.

Packaging - det femte P:et? En studie om livsmedelsförpackningens betydelse i marknadskommunikationen

Problem: Förpackningen har föreslagits som det femte P:et (packaging) i marknadsmixen (Kotler (1999). Det anses att en i något avseende unik förpackning kan vara av stor betydelse för att skapa en framgångsrik märkesprodukt. Orsaken till detta är att förpackningen kan betraktas som märkesproduktens ansikte utåt, vilket gör att den i stor utsträckning bidrar till att skapa ett första intryck av märkesprodukten. Mot bakgrund av detta är det naturligtvis angeläget att förpackningen redan från början bidrar till att ge ett positivt intryck av märkesprodukten ? man får aldrig en andra chans att göra ett första intryck.

Butiksmarknadsföringens påverkan på konsumenternas inköp

Butiksmarknadsföringens påverkan på konsumenters inköp handlar beskriver en studie som gjordes på ICA Tuna i Lund. Undersökningen genomfördes under en vecka. Tanken var att genom att undersöka utvalda konsumenters kvittion kunna hitta samband till de olika kampanjer som genomförts i butiken under veckan. För att kunna genomföra studien har författarna utvecklat en teoretisk modell som bygger på Kotlers 4 P..

Tysk jätte med goda förutsättningar? : En marknadsanalys av nyetablerade Media Markt

Trots att vi idag konsumerar hemelektronikprodukter som aldrig förr står hemelektronikbranschen inför en tuff framtid. Dagens största aktörer Elgiganten, Siba och ONOFF har fått en ny stor aktör att konkurrera med, den tyska lågpriskedjan Media Markt. Den 28 september 2006 öppnade Media Markt sitt första av 30 planerade varuhus i Kungens Kurva i Stockholm med affärsidén ?det bredaste sortimentet till de lägsta priserna?. Media Markts främsta konkurrent Elgiganten reagerade direkt med att stämma Media Markt för falsk marknadsföring.Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie kartlägga och analysera Media Markts förutsättningar att lyckas på den svenska marknaden genom att besvara följande frågor:· Varför valde Media Markt att gå in på den svenska hemelektronikmarknaden?· Hur ser Media Markts marknadssituation ut idag?· Vilka förutsättningar har Media Markt att konkurrera med de stora etablerade hemelektronikföretagen, främst Elgiganten?Uppsatsen avgränsas till att behandla Media Markt och även Elgiganten i Kungens Kurva.Information har samlats in dels genom artiklar från Internet och tidningar men även genom en intervju som gjordes med Media-Saturns marknadsansvarige Andre Wedin.

Jakten på det grå guldet

Vi har i denna uppsats undersökt vilka speciella egenskaper bland fyrtiotalisterna som kan anses vara viktiga att ta hänsyn till vid marknadsföring av resor. Vi diskuterar hur dessa egenskaper kan vara till nytta ur ett sändarperspektiv i marknadsföringssammanhang. Vi har använt oss av kvalitativ metod för att studera vilka värderingar som är viktiga för fyrtiotalisterna. Detta för att få ett önskvärt djup. Empiriskt material har vi samlat in genom 3 individuella djupintervjuer samt genom två fokusgruppsintervjuer.

En plattform som erbjuder nya kommunikationsmöjligheter : En kvalitativ studie om varför butiker inom Coop och ICA använder sociala medier som marknadsföringskanal

Allt fler personer använder sig av sociala medier, något som också fler och fler företag tycks uppmärksamma.Syftet med denna studie är att ta reda på varför butiker inom två svenska organisationer använder sociala medier som marknadsföringskanal, och varför vissa specifika kanaler föredras framför andra. En drivkraft i vårt arbete har alltså varit att förstå de uttalade motiv och val som ligger bakom användningen av sociala medier som extern kommunikationskanal. Företagen som ingår i undersökningen är Sveriges två största matkedjor, ICA och Coop.Studien bygger på kvalitativa forskningsintervjuer med insatta personer inom de två företagen,och följande fyra frågeställningar har utgjort vårt primära fokus:Vilka motiv och mål uppges styra företagens användande av sociala medier som marknadsföringskanal?Vilka fördelar anses marknadsföring via sociala medier ge företagen?Vilken betydelse upplevs sociala medier ha för skapandet av långvariga relationer med företagens kunder?Vad framhålls som avgörande för valet av kanal?Teoretiska ramverk som har använts i undersökningen har varit relationsmarknadsföring, webb 2.0 och teorier om social närvaro och varumärkesbyggande.Resultatet från studien visar att användningen av sociala medier som marknadsföringskanal utgår från en vilja hos företagen att verka och existera på samma plattform som deras kunder. Marknadsföringen via de sociala medierna anges som ett snabbt och smidigt sätt att nå en stor del av målgruppen på ett kostnadseffektivt sätt.

Erfarenheter från utvecklingen av ett e-handelssystem med ett MVC-ramverk

Den här rapporten, som är en del av kursen TDDD83 Kandidatprojekt datateknik vid Linköpings Tekniska Högskola, beskriver utvecklandet av ett e-handelssystem för den fiktiva t-shirtbutiken Utique. Den berör dels tekniska aspekter, men även de erfarenheter och lärdomar de tre gruppmedlemmarna fått under projektets gång. För att genomföra projektet användes programmeringsspråken Html, Css, Php, Mysql och Javascript samt ramverken och biblioteken Bootstrap, Cakephp och Jquery. Under projektets gång användes, efter anpassning till gruppstorleken, den agila utvecklingsmetoden Scrum, vilket beskrivs kortfattat i rapporten. Rapporten innefattar även en marknadsföringsplan för Utique där en konkurrensanalys genomförts och ämnena marknadssegmentering, positionering och differentiering berörts.

Marknadsföringsmixen inom hotellbranschen : en kvalitativ studie

Denna uppsats handlar om marknadsföringen inom hotellbranschen i synnerhet olika hotell som finns i Kalmar stad. Vår utgångspunkt är Armstrong och Kotlers (2007) fyra P:n, det vill säga produkt, pris, plats, promotion och vad dessa har för betydelse när hotellen ska marknadsföra sig för att överleva på en konkurrensfylld marknad. Vi har inriktat oss på hur marknadsföringen kan se ut inom hotellbranschen och använts oss av frågeställningen vilka marknadsföringsstrategier betonar hotell i sina utvecklingsarbeten för att se hur marknadsföringen kan utvecklas i framtiden. Uppsatsens syfte är att få förståelse för vilka marknadsföringsstrategier hotell betonar då de marknadsför sina produkter. För att kunna besvara vår frågeställning har vi använt oss av en kvalitativ metod samt tillämpat ett deduktivt arbetssätt då vi har gjort intervjuerna..

Chef och övertid : Vad är drivkraften?

SammanfattningNyhlénsHugosons är ett norrländskt charkuteriföretag med säte i Luleå. Det bildades under2005 och ägs till lika delar av VD Mikael Hugoson och Scan AB. De är aktörer på dennorrländska marknaden och kundområdet sträcker sig från nordligaste Lappland till söder omGävle. Denna uppsats syftar till att kartlägga hur väl företaget NyhlénsHugosonskommunicerar ut sin varumärkesidentitet för att försöka skapa en rättvisandevarumärkesimage hos konsumenterna. Varumärkesidentitet förklaras med den bild företagetönskar förmedla av sig själva till sina kunder.

Kommunicera mera?! : NyhlénsHugosons - charkuteriföretaget bakom en välporträtteradidentititet eller en otydlig image?

SammanfattningNyhlénsHugosons är ett norrländskt charkuteriföretag med säte i Luleå. Det bildades under2005 och ägs till lika delar av VD Mikael Hugoson och Scan AB. De är aktörer på dennorrländska marknaden och kundområdet sträcker sig från nordligaste Lappland till söder omGävle. Denna uppsats syftar till att kartlägga hur väl företaget NyhlénsHugosonskommunicerar ut sin varumärkesidentitet för att försöka skapa en rättvisandevarumärkesimage hos konsumenterna. Varumärkesidentitet förklaras med den bild företagetönskar förmedla av sig själva till sina kunder.

1 Nästa sida ->